Penulis Blog Perlu Bertanggungjawab!!

'Jika sesebuah blog memaparkan isu yang tidak berasas dan sengaja di gembar-gemburkan terhadap sesebuah kerajaan atau individu atau organisasi, demi untuk mencari publisiti. Maka penulis blog tersebut mesti bertanggungjawab jika dikenakan undang-undang atau di sabitkan kesalahan kerana mencemar nama individu atau kerajaan'. Kenyataan ini merupakan kesimpulan asas secara keseluruhan berdasarkan pemikiran Y.A.B Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia menyarankan agar semua penulis blog perlu peka terhadap persekitaran dan jangan menyalahgunakan kuasa yang di beri terutamanya kepada para blogger terhadap tulisan masing-masing yang kebanyakkannya berunsur negatif daripada positif. Daripada kenyataan tersebut, penulis merasakan bahawa dalam perkara ini, penulis blog amnya blog politik kebanyakkannya berunsur hasutan kepada masyarakat demi untuk menjatuhkan sesebuah organisasi atau kerajaan. Hal ini boleh dirujuk melalui 3 akta yang saling berkaitan, iaitu Akta Hasutan 1948, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 serta Akta Hak Cipta 1987. Mengikut Akta Hasutan 1948, ia merupakan suatu akta undang-undang di Malaysia yang digubal untuk menghalang perbincangan yang dikatakan sebagai menghasut. Akta ini sebenarnya digubal oleh penjajah British pada tahun 1948. Akta ini menjadikan ucapan yang "mempunyai kecenderungan menghasut" sebagai suatu kesalahan jenayah. Jika dilihat pula pada Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, akta ini merupakan satu Akta berkenaan undang-undang siber dan dibentuk sebagai satu rangkakerja bagi campurtangan kerajaan Malaysia dalam memantau industri komunikasi dan multimedia. Aktiviti-aktiviti dan perkhidmatan-perkhidmatan yang dikawal di bawah Akta ini termasuk penyiaran tradisional, telekomunikasi dan perkhidmatan atas talian, termasuk kemudahan dan rangkaian yang digunakan dalam memberikan perkhidmatan tersebut, serta kandungan yang dibekalkan menerusi kemudahan-kemudahan dan rangkaian tersebut. Bagaimanapun, tiada peruntukan di dalam Akta ini yang membenarkan penapisan Internet. Di bawah Rang Jaminan MSC Malaysia (MSC Malaysia Bill of Guarantees), kerajaan Malaysia berikrar tidak akan menapis Internet.

Akta ini merupakan undang-undang siber yang terpanjang antara keenam-enam undang-undang siber yang digubal di Malaysia setakat ini. Selain daripada Akta ini, lima Akta lain berkaitan adalah Akta Jenayah Komputer 1997, Akta Tandatangan Digital 1997, Akta Teleperubatan 1997, Akta Hakcipta Pindaan 1997 dan Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia 1998. Secara tradisional, penyiaran, telekomunikasi dan pengkomputeran difikirkan secara terpisah. Dengan perkembangan teknologi digital, adalah menjadi tidak realistik untuk mengekalkan suatu pemisahan diantara bidang-bidang ini. Jadi, undang-undang ini telah digubal bagi menggantikan dua undang-undang sedia ada berkaitan telekomunikasi dan penyiaran, iaitu Akta Telekomunikasi 1950 dan Akta Penyiaran 1988. Dengan tergazetnya akta ini, Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia telah ditubuhkan (kemudiannya diganti kepada Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi Malaysia), sehingga kini 2009, Kerajaan Malaysia telah menubuhkan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia.

Dalam usaha mengekang penyebar khabar angin menggunakan komunikasi elektronik, peruntukan Seksyen 233 menyebut seseorang boleh didenda "tidak melebihi RM 50,000.00 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya RM 1,000.00 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan." Menurut Anisah Haron, penulis blog bebas yang juga bekas seorang peguam menyifatkan, bahawa semua pemilik dan penulis dalam ruangan blog umum di Internet, terikat dengan undang-undang termasuk di bawah Akta Hak Cipta 1987. Cuma, penulis blog peribadi sahaja tidak terikat dengan undang-undang sedia ada kerana blog tersebut ditulis hanya berkisar kisah peribadi bukan kisah umum untuk masyarakat. Walau bagaimanapun undang-undang yang tercipta, maka seseorang penulis blog perlu melaporkan perkara yang benar dengan niat bukan untuk menghasut. Sekiranya ia digunakan untuk kepentingan peribadi dalam menjatuhkan mana-mana pihak, maka tindakan undang-undang boleh dikenakan. Oleh itu, walaupun dalam undang-undang Komunikasi dan Multimedia 1998, menyatakan bahawa Internet tidak akan ditapis oleh Kerajaan Malaysia, berdasarkan Rang Jaminan MSC Malaysia, maka kita sebagai pengguna Internet janganlah menyalahgunakan peluang yang ada dan gunakanlah ia sebaik mungkin. Jika ia di salahgunakan maka kita akan melihat seluruh rakyat Malaysia akan menjadi bangsa perosak dan negara yang dipandang hina atas kesalahan penggunaan sesuatu kemudahan.

Perlukah di wujudkan satu rang undang-undang bagi mengawal selia para blogger di Malaysia?. Blogger juga merupakan rakan media kerana tanpa mereka kerancakkan institusi penulisan maya tidak akan semeriah kini. Blogger seringkali diiktiraf dalam industri perfileman kerana ulasan dan kritikan mereka seringkali di ambil perhatian oleh para produser dan pengarah filem. Ingat jangan salahkan kuasa anda..



Catat Ulasan

0 Ulasan